تاریخ انتشار: شنبه 1402/11/14 - 08:39
کد خبر: 495290

نگاهی بر روزهای اول و دوم، چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

جشنواره چهل و دوم/ پلی بین مردم، اکران و سینما

جشنواره چهل و دوم/ پلی بین مردم، اکران و سینما

چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در دو بخش ملی و بین‌المللی برگزار خواهد شد.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آیین افتتاحیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر امشب چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه با حضور جمعی از سینماگران و مدیران سینمایی در تالار وحدت تهران در حال برگزاری است.

نگاهی بر افتتاحیه

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، سید ضیا هاشمی رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما، مجید زین العابدین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، فریبا کوثری، ابوالفضل پورعرب، پرویز شیخ طادی، هاشم میرزاخانی، فرید سجادی حسینی، داریوش یاری، بهروز شعیبی، محمدرضا عباسیان، انسیه شاه حسینی، علی اوجی، فریبا نادری، هومن حاجی عبداللهی، ارسطو خوش رزم، کامران حجازی، محمدحسین فرحبخش و تهیه کنندگان، کارگردانان و عوامل فیلم های سینمایی از حاضران در این مراسم حضور دارند.

در ابتدای برنامه و پس از پخش سرود ملی و قرائت قرآن، نمایش گروهی سیمرغ برای حضار به اجرا درآمد و سپس محمد سلوکی به عنوان مجری مراسم روی سن حاضر و به حضار خوش آمد گفت.

مجتبی امینی دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ضمن خوشامدگویی به مهمانان، مدیران و مسئولان گفت: «خانم‌ها  و آقایان هنرمندان عزیز سلام به افتتاحیه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر خوش آمدید. آغاز دهه مبارک، فجر و فرا رسیدن جشن‌های چهل و ششمین طلوع خورشید انقلاب اسلامی را تبریک عرض میکنم.

بهانه این گردهمایی و سرور جمعی، سینمای شریف و اخلاقی ایران عزیز ماست. سینمایی که از پیروزی انقلاب اسلامی از نو متولد شد و امروز شاهد درخشش آن هستیم. سینمایی همچون سرو، بالابلند و زیبا، چشم دوخته به آسمان. سینمایی که پرسشگر، مطالبه گر و جوینده است، اما ناامید و سیاهنما نیست. سینمایی که در آن می‌شود غم و شادی، افتخار و سربلندی این مردم را دید. سینمای همه مردم ایران در هر کجای این سرزمین باشکوه که روزگار می گذرانند.

در ده روز آتی در بخش ملی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، ضیافتی پرشور چشم به راه دوستداران هنر سینماست. آثاری متنوع و جسورانه، فیلم‌های کمدی، آثار دفاع مقدس فیلم‌های خانوادگی و آثاری با مضامین بکر، روی پرده خواهند رفت. این گوناگونی کم نظیر و غبطه برانگیز است.

در بخش بین الملل بیش از ۷۰ کشور جهان، همراه ما در این رویداد هستند و میهمانان و چهره‌های مختلفی در جشنواره حضور دارند.سینماگران عزیز! خالقان این چشم انداز روشن، خانواده بزرگ سینمای ایرانند. آنها که امشب در کنارشان هستیم و دیگرانی که در این ده روز به ما خواهند پیوست.

خانواده محترم سینما، که اختصاص یک سینمای ویژه به آنها، در این دوره نشان دهنده نگاه حمایتی دولت سیزدهم به این قشر و اهمیتشان در معادلات فرهنگی امروز است. جشنواره چهل و دوم، پلی است بین مردم، اکران و سینما.

شور و شوقی که در یک سال اخیر در سینماها دیدیم، حمایت از سینمای مردم پسند را ضروری کرده است، پس این دوره هم به آثار خانوادگی و هم فیلم‌های کمدی به طور ویژه، نگاه کرده‌ایم و دیگر، جایشان در جشنواره خالی نیست. آنچه در جشنواره نمایش خواهیم داد نوید یک سال پررونق برای سینمای ایران را می‌دهد، منتظر بهاری پر مخاطب هستیم.

امشب، پس از مدتها آیین افتتاحیه را برگزار کردیم تعدد برنامه های جشنواره و بخش‌های مختلف باعث شد، برای پرهیز از طولانی شدن رویدادها، به افتتاحیه فکر کنیم. امشب و در کنار شما، از یک عمر فعالیت هنری چهار سینماگر بزرگوار قدردانی می‌کنیم.

سنت نیک پاسداشت بزرگان را از یاد نبرده‌ایم و به آنان ادای احترام خواهیم کرد. همچنین در بخش مسابقه سینمای مستند‌ فیلم کوتاه و تبلیغات سینمای ایران، برگزیدگان را معرفی خواهیم کرد.

جشنواره فیلم فجر، همواره محل تولد نسل تازه فیلمسازان و بازیگران بوده است،امسال هم شاهد کشف پدیده ها هستیم و خوشحالیم که فعالیت نسل جدید مانع از حضور دیگر نسل‌های فیلمسازی و بازیگری نشده است. به این چشم انداز که نگاه کنیم جز امید و رونق چیزی نخواهیم دید. سرافرازانه به مسیر پیش رو چشم میدوزیم و برای خانواده ی بزرگ سینمای سربلند ایران، روزهایی روشن آرزومندیم.»

محمد سلوکی در ادامه برنامه گفت: در ایام دهه فجر، در طول سال‌های بسیار، جشن‌های مختلفی رقم خورده است اما در سینما جدیت این ایام متفاوت است چرا که آنچه سینماگران در آثار خود به نمایش می‌گذارند؛ به نمایش گذاشتن فرهنگ این مرز و بوم است.

مجری این مراسم گفت: یادآوری نام هنرمندان بزرگی که روی این صحنه درخشیدند و لذت تجربه خیلی از چیزهایی که برای ما محال بوده و با معجزه سینما برای ما ساختند، همیشه باقی است. گرچه مرگ وجود دارد ولی ما یاد و خاطره همه درگذشتگان را گرامی می داریم.

در بخش دیگر این مراسم افتتاحیه، کلیپ بخش تبلیغات سینمایی و معرفی هیات انتخاب و داوران این بخش، پخش شد و هیات داوران روی صحنه آمدند. تندیس بهترین آنونس و تیزر به امید میرزایی برای فیلم «فسیل» و «تصور» اهدا شد. تندیس بلورین بهترین پوستر به محمدتقی پور برای پوستر فیلم «فسیل» رسید.


سیمرغ بلورین بهترین عکس به محمد بدرلو برای مجموعه عکس‌های فیلم «سه کام حبس» اهدا شد. محمد سلوکی در ادامه مراسم گفت: قرار است امشب هم یاد بگیریم و هم یادآوری و ابراز احساسات و تشکر کنیم؛ از پیشکسوتانی که سال‌ها برای ما و سینمای ایران زحمت کشیدند و این بخش که به تقدیر از ابوالفضل پورعرب، یکی از جذاب‌ترین ستاره‌های ادوار سینمای ایران، تعلق دارد.

در ادامه مجتبی امینی، محمدحسین فرحبخش و سیدضیا هاشمی روی صحنه آمدند تا مراسم بزرگداشت ابوالفضل پورعرب را برگزار کنند و این بازیگر با تشویق و ابراز احساسات حضار روی صحنه آمد.

ابوالفضل پورعرب با حضور روی سن بیان کرد: خیلی خوشحالم که یک سال دیگر در کنار شما هستم. حرف سال قبل خود را تکرار می‌کنم که جوان‌ها ممکن است اشتباه کرده باشند، ولی باید بخشید. خیلی خوشحالم که در خدمت شما هستم و ممنونم که من را قابل دانستید و از همه تشکر می‌کنم.

پس از پخش ویدیوی بخش بین‌الملل، محمد سلوکی مطرح کرد: در شب بزرگداشت‌ها و ادای احترام به بزرگان سینمای ایران، شما را دعوت می‌کنم به دیدن ویدیویی که متعلق به یکی از بزرگان است؛ فردی که مخاطبان و همکارانش را ارزشمند می‌شمارد و در منش او، کلید واژه احترام بسیار پررنگ است.

فریبا کوثری در سخنانی گفت: خیلی خوشحالم که در این روزها و در سی و هفتمین سال‌ فعالیت سینمایی خود در خدمت شما هستم. اول از خانواده سینمایی ام برای این حضور و بودن تشکر می‌کنم و بعد از آن از خانواده‌ام به دلیل تحمل روزهایی که به هر حال کمتر در کنارشان بودند و آنها همراهی‌ام کردند. در آخر، از خودم و زنان سینما که پا به پای مردان در بازیگری، نویسندگی، کارگردانی و همه ارکان سینما علیرغم برخی تبعیض‌ها ماندند و درخشیدند، سپاسگزارم.

در ادامه، هیات داوران بخش بهترین فیلم کوتاه داستانی روی سن آمدند تا از برگزیده بخش فیلم کوتاه داستانی تجلیل کنند. در این بخش، دیپلم افتخار به فیلم کوتاه «یوفو» به کارگردانی سیدحامد حسینی و سید مهدی حسینی اهدا شد.

تندیس بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی به فیلم کوتاه «شریف» به کارگردانی محمد علیزاده‌فرد رسید. محمد علیزاده‌فرد پس از دریافت جایزه خود گفت: خداوند را شاکرم و از خانواده، همسر، دخترم و انجمن سینمای جوانان ایران تشکر می‌کنم که اگر نبودند و از تولید فیلم کوتاه که شریف است، حمایت نمی کردند، این فیلم ساخته نمی‌شد. به مدیران و بزرگان سینما که اینجا حضور دارند، می خواهم بگویم عنایت خود را از فیلم کوتاه دریغ نکنند، چراکه هرچقدر این حمایت بیشتر باشد، سینمای متعالی‌تری خواهیم داشت.

جایزه بهترین فیلم مستند بلند

اعضای هیات انتخاب و داوران بخش سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند بلند روی سن آمدند و دیپلم افتخار این بخش به آخرین «کوسه نهنگ» به کارگردانی رامتین بالف اهدا شد. سیمرغ بلورین مستند بلند نیز به مستند «قوی دل» به کارگردانی علی فراهانی صدر اهدا شد.

محمد سلوکی در بخش دیگر این برنامه گفت: اکنون وقت ادای احترام به مرد هنرمندی است که در سینما بسیار مورد احترام است. کسی که جوانمردی و سخت کوشی و تخصص او در زمینه‌های مختلف مشهود است‌. یک کارگردان و طراح صحنه، یک اندیشمند و انسان دغدغه‌مند اینک در مقابلتان روی صحنه خواهد ایستاد.

در ادامه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، مجتبی امینی دبیر جشنواره روی سن آمدند و با اهدای لوح تقدیر و تندیس جشنواره از پرویز شیخ طادی تقدیر کردند.

پس از سخنان مجری، کلیپ بزرگداشت پرویز شیخ طادی که برش‌هایی از صحبت‌های وی و آثار این کارگردان بود، پخش شد.

در ادامه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، مجتبی امینی دبیر جشنواره فجر ۴۲ روی سن آمدند و با اهدای لوح تقدیر و تندیس جشنواره از پرویز شیخ طادی تجلیل کردند.

در ادامه مراسم، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: در آستانه یکی دیگر از جشنواره‌های فجر هستیم. همچنین در آستانه عید سعید مبعث و نزول قرآن هستیم و امیدوارم این اعیاد بر شما مبارک باشد.

وی افزود: خوشحالم که بعد از چند سال افتتاحیه‌ای برای این جشنواره برگزار می‌شود. جشنواره فجر، یک رویداد ملی و رهایی از بندهاست. این نکته مهم است که ما به انقلاب اسلامی و دستاوردهای بزرگ آن می‌بالیم. جشنواره‌ها افتخارشان این است که با این عنوان قرآنی یعنی فجر مزین هستند.

وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: مردم ایران در طول این سال‌ها بر پای آرمان‌های خود ایستاده‌ و از آن محافظت کرده‌اند. سینمای ایران بر پای امید و اخلاق ظهور و بروز کرده است که مجموعه فیلم‌های این دوره نیز با این ویژگی‌ها شناخته می‌شوند.

اسماعیلی تاکید کرد: ما پیشتاز عرصه فرهنگ در منطقه هستیم، ریشه‌های چندساله داریم و از هویت، خط، دین، مذهب و همه مناسک و آیین‌های ملی صیانت می کنیم. سینما و هنر مهمترین ابزار برای اعتلای همه این داشته‌های مردم ایران است. حیا، عفت و پوشش یکی از افتخارهای لاینفک زندگی ایرانیان است و در پژوهشی که در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات صورت گرفت، ۸۵ درصد مردم ایران خود را حامی این نماد ملی و دینی خود یعنی پوشش و حجاب و عفت هستند. این واقعیت است که بانوان عفیف ما پرچمدار هستند و من از آقایان خزاعی و امینی هم سپاسگزارم که در هیات‌های داوری از بانوان عزیز دعوت کردند و این بزرگواران نیز حضور داشتند.

سلوکی در ادامه این برنامه گفت: موسیقی وقتی آغاز می‌شود که کلام به تنگ آمده باشد اما این موسیقی برآمده از نبوغ و شعور، هنر و ذوق و آگاهی یک موسیقیدان است که لحظه‌های ناب در سینما را با جلوه‌گری متفاوتی برای مخاطب رو می‌کند. امشب از موسیقیدانی ارزشمند تجلیل خواهیم کرد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی و مجتبی امینی دبیر جشنواره برای تجلیل از این آهنگساز برجسته روی سن آمدند.

علیقلی پس از حضور روی سن مطرح کرد: من بلد نیستم حرف بزنم، چرا که همیشه فکر کردم صورت و صدایم مثل همه مردم است. تصور می‌کنم بیشتر شنیدنی هستم تا دیدنی. برای همه مردم دنیا آرزوی صلح و دوستی می‌کنم و خوب است یاد بگیریم تا برای هم آرزوی صلح کنیم.

در بخش پایانی افتتاحیه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، قطعاتی توسط ارکستر ملی به رهبری همایون رحیمیان برای حضار اجرا شد.

نگاهی بر روز  اول فجر امسال

 روز اول جشنواره فیلم فجر در سینما رسانه (برج میلاد) با نمایش 4 فیلم سینمایی دروغ‌های زیبا (مرتضی آتش زمزم)، شکار حلزون (محسن جسور)، دو روز دیرتر (اصغر نعیمی) و ظاهر (حسین عامری) همراه بود. بعد از نمایش هر فیلم عوامل و بازیگران آن در نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

دروغ‌های زیبا / سودای سیمرغ

کارگردان: مرتضی آتش زمزم

بازیگران: شمون فاروق، ریکیتا ناندینی، شهیدالزمان سلیم، شاهد علی، شاهین میردها و جان پل سرمادیراس و بازیگر کودک شاتی

فیلم دروغ‌های زیبا در کشور بنگلادش ساخته شده است و یک قصه ساده دارد، فیلم داستان زن و شوهری است که به مادر و فرزندی که دوستشان هستند کمک می‌کنند تا ناشنوایی کودک برطرف شود، البته در این مسیر دشواری‌هایی بر سر راه انها قرار دارد اما این قضیه باعث نمی‌شود که انها دلسرد شوند و ...

اینکه مرتضی آتش زمزم در کشور بنگلادش توانسته است یک فیلم محصول مشترک تولید کند خود جالب توجه است ولی پرسش اصلی این است که مخاطب هدف این فیلم چه کسی است؟ مخاطب ایرانی که بسیار بعید است به سینما برود تا یک فیلم با زیرنویس فارسی و با قصه‌ای نه چندان جذاب را ببیند، مردم بنگلادش هم با توجه به سلطه سینمای هند و بالیوود در آن کشور بسیار بعید است به چنین فیلمی اقبال چندانی نشان دهند. 

حتی اگر گفته شود این فیلم برای حضور در جشنواره‌ها و مخاطبان سینمای جشنواره‌ای هم ساخته شده است باز به نتیجه‌ای نخواهد رسید چون فیلم دروغ‌های زیبا برای چنین اتفاقی هم بسیار کهنه و دمده است و مخاطبان جشنواره‌ای امروز سینمای جهان طالب محصولاتی بسیار پرملات تر از چنین فیلمی هستند. متاسفانه.

همه اجزا فیلم تقریبا بسیار کلیشه‌ای و معمولی است شاید تنها نکته مثبت قابل اشاره در فیلم بازی بازیگر نقش اصلی زن و مرد و کودک ناشنواست.

شکار حلزون / نگاه نو

کارگردان: محسن جسور
بازیگران: حسین پاکدل، فرناز زوفا، محمد سول صفری، میثم محمدی و زنده ‌یاد حسام محمودی

شکار حلزون روایتگر قصه مینو، زن جوان سرپرست خانواده‌ای است که برای تامین معاش در یک شرکت خدماتی و نظافتی مشغول به کار است‌. او با پیشنهاد شغل پرستاری از پدر یک جوان مواجه می‌شود که شرط پذیرفتن این شغل با حقوق مناسب، جاری شدن صیغه محرمیت میان آن‌هاست.

محسن جسور دارای مدرک کارشناسی ارتباط تصویری از دانشگاه هنر سوره است و دو سریال تلویزیونی و تعداد زیادی فیلمنامه فیلم کوتاه در کارنامه‌اش دارد ولی آنچه که جای تعجب دارد این است که چرا فیلمنامه فیلم شکار حلزون تا این حد ساده‌ انگارانه و پر از حفره است.

واقعا غیر از بازی زنده یاد حسام محمودی در این فیلم به هیچ نکته‌ دیگری نمی‌توان اشاره کرد که بتوان برای آن به عنوان یک امتیاز مثبت قلمداد کرد اما به عنوان نکات منفی تا دلت بخواهد می‌توان مثال و نمونه آورد.

از نکات عجیب این فیلم حضور حسین پاکدل در نقش پدری بود که از اساس انتخاب اشتباهی بود و اتفاقا به یک کمدی ناخواسته هم تبدیل شده بود.

دو روز دیرتر / سودای سیمرغ

کارگردان: اصغر نعیمی
بازیگران: سینا مهراد، پردیس احمدیه، فرهاد آییش، گوهر خیراندیش، کمند امیر سلیمانی، سید جواد یحیوی، سیاوش چراغی‌پور، محمد فیلی و علیرضا داوودنژاد

در دو روز دیرتر می‌بینیم که: سهیل و مریم زوج جوانی هستند که سودای مهاجرت دارند، علیرغم توصیه‌های پدر و مادر مریم از فرزندآوری خودداری می‌کنند تا اینکه پدر مریم تصمیم می‌گیرد مبلغی را که از خواهرش به ارث برده، بین نوه‌هایش تقسیم کند. سهیل و مریم که برای مهاجرت نیاز به پول دارند تصمیم می‌گیرند بچه‌دار شوند اما فوت ناگهانی غلامحسین محاسبات آن‌ها را برهم می‌زند تا اینکه …

دو روز دیرتر ششمین فیلم اصغر نعیمی است که در این فیلم خواسته با رویکردی طنز و اجتماعی به موضوع فرزندآوری و ازدیاد جمعیت بپردازد. با توجه به حضور پر تعداد بازیگران حرفه‌ای سینما و لحاظ کردن نکاتی در فیلمنامه فیلم لحظات شیرینی را برای مخاطب به همراه دارد. شاید در اکران سینما به فروش بسیار بالایی دست نیابد اما قطعا در پلتفرم‌های نمایش خانگی پر بازدید خواهد شد. 

نکته جالب توجه این است که در چهارچوب فضایی که فیلم می‌سازد پاسخگو است و زیاد ادعای بزرگی هم ندارد. 

 نکته جالب توجه این است که این فیلم کمدی در بنیاد فرهنگی روایت فتح تولید شده است. بنیاد فرهنگی روایت فتح سرمایه‌گذار اصلی این پروژه سینمایی است البته بنیاد سینمایی فارابی و مؤسسه بهمن سبز حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی هم مشارکت دارند.

ظاهر/ نگاه نو

کارگردان: حسین عامری
کیمیا زارعی، روح‌الله زمانی، یدالله شادمانی و حامد محمودی

ظاهر ۱۸ سال دارد و در شمال کشور سرباز است. او عاشق دختری جوان شده است که هر روز از محل نگهبانی او عبور می‌کند و نمی‌داند که چگونه به او ابراز علاقه‌اش را نشان دهد، ظاهر با اکبر و زیبا پیرمرد و پیرزنی که در کلبه‌ای نزدیک پادگان زندگی می‌کنند، آشنا می‌شود و در ادامه اتفاق‌هایی برایش رقم می‌خورد ...

فیلم ظاهر به لحاظ فضاسازی و موقعیتی که داستانش را در ان روایت می‌کند موفق است و اتفاقا بازی بازیگران فیلم هم قابل قبول و روان از آب درامده است، احتمالا در آینده کیمیا زارعی را بیشتر در عرصه بازیگری خواهیم دید که فیلم ظاهر گویا اولین تجربه حضور او در یک فیلم سینمایی است.

مشکل بزرگ فیلم پایان ان است پایانی نامشخص و بی منطق، یک صحنه‌ای در فیلم وجود دارد که قاب عکسی به دیوار زده می‌شد اگر انجا پایان فیلم بود بسیار بیشتر به چشم می‌امد تا صحنه‌های که بعد از ان دیدیم و باعث نوعی از آشفتگی و پریشانی در نتیجه نهایی فیلم شد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فیلم را تولید کرده است و لی انصافا قصه‌ای که در فیلم بود بزرگتر از سن کودکان و نوجوانان است! 

حاشیه‌ نگاری روز اول در سینما رسانه

شاید مهمترین اتفاق حاشیه‌ای روز اول در سینما رسانه حال و هوای برفی برج میلاد و دعوای اصغر نعیمی بود که پیش از نمایش فیلمش در برج میلاد، به‌دلیل اینکه مانع از ورود او به سالن نمایش شدند، با عصبانیت و فریاد به این موضوع واکنش نشان داد.

نکته جانبی دیگر روز اول این بود که غیر از فرهاد آئیش هیچکدام از بازیگران فیلم پر بازیگر دو روز دیرتر در سالن رسانه حاضر نشدند بازیگرانی چون: سینا مهراد، پردیس احمدیه، گوهر خیراندیش، کمند امیر سلیمانی، سید جواد یحیوی، سیاوش چراغی پور، محمد فیلی و علیرضا داوودنژاد

آتش زمزم در نشست رسانه‌ای فیلمش گفت:: «از روز اولی که وارد بنگلادش شدم، رنگ و زندگی در این کشور در جریان بود و دوست داشتم یک قصه در آنجا بنویسم. این کشور کمتر دیده شده در حالی که ۱۸۰ میلیون جمعیت و اندازه کردستان ما وسعت دارد و همچنین رشد اقتصاد آن مثبت ۸ است. در شهر داکا مردم شب‌ها تا صبح کار می‌کنند و مانند شب‌های عید خودمان است.

اولین چیزی که همه در داکا با آن مواجه می‌شویم، سیستم حمل و نقل عمومی است‌. وقتی برای اولین بار سوار آن شدم حس خوبی نداشتم و گفتم که باید برای اینها یک قصه بنویسم. در این مسیر ممیت الرشید من را کمک کرد. ایشان ۴۰ فیلم از سینمای ایران ترجمه و در بنگلادش کار کرده است.»

محسن جسور گفت: «اسم اولیه فیلم «عطر مینو» بود که در طول بازنویسی، به این نتیجه رسیدم اسم گیرایی نیست؛ زیرا معتقدم که نام‌ یک اثر می‌تواند به فرم و دیده شدن فیلم هم کمک کرد. سعی کردم برای انتخاب فیلم، از ارایه تلویحی استفاده کنم‌ برای همین اشاره‌های ریزی به کاشت حلزون و خمیده بودن کاراکتر اول داشتیم.»

اصغر نعیمی در نشست فیلمش گفت: «سال عجیبی بر سینمای ایران گذشت. سال گذشته موفقیت هایی در عرصه جذب مخاطب داشتیم و ضایعه بزرگ قتل آقای مهرجویی و همسر هنرمند ایشان را باعث تاسف ما بود. مایلم در اولین روز جشنواره ادای احترامی به روح این هنرمند بزرگ و تاریخ‌ساز سینما داشته باشیم و به همین علت خواهش می‌کنم به احترام آقای مهرجویی و همسرشان یک دقیقه سکوت کنیم.» 

اصغر نعیمی: وقتی فیلم می‌سازیم با گستردگی مخاطب از درجه‌های گوناگون طرف هستیم. من این فیلم را با مخاطب مختلفی از نسل زد تا خانواده‌های متدین دیدم ولی مسئله‌ای پیش نیامد. فقط یک شوخی بود که با وجود اینکه آن را خیلی دوست داشتم ولی به دلیل احتمال سوءتفاهم و  برای حفظ حرمت سرمایه‌گذار و خودم حذفش کردم. من فیلم خنده‌دار نساختم که فقط مخاطب را بخندانم.

نعیمی و محسن شیرازی (تهیه‌کننده) در پایان تاکید کردند که فیلم خود را حاضرند با افتخار برای هر مقام مسئولی نمایش دهند. کیمیا زارعی بازیگر فیلم ظاهر: «این فیلم اولین تجربه سینمایی من بود و عجیب وارد پروژه شدم. از آقای عامری بابت اعتمادشان سپاسگزارم. این فیلم حال و هوای عجیبی داشت و امشب که اینجا هستم بسیار خوشحالم.»

کریمی صارمی درباره اینکه این فیلم چه مناسبتی با کانون پرورش فکری دارد و اینکه بدآموزی آن برای بچه‌ها حس می‌شود ، توضیح داد: دلیل ورود کانون به حمایت از چنین فیلمی شرافت موضوعی است. این چیزی که شما مطرح می‌کنید سلایق فردی است. این فیلم جز عزت نفس چیزی دارد؟

در روز دوم جشنواره چه گذشت؟  

روز دوم جشنواره فیلم فجر در سینما رسانه (برج میلاد) با نمایش 4 فیلم سینمایی تمساح خونی (جواد عزتی)، تابستان همان سال (محمود کلاری)، بی بدن (مرتضی علیزاده) و پرواز ۱۷۵ (محمدحسین حقیقت) همراه بود. بعد از نمایش هر فیلم عوامل و بازیگران آن در نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

تمساح خونی / نگاه نو - سودای سیمرغ

کارگردان: جواد عزتی
بازیگران: جواد عزتی، عباس جمشیدی‌فر، سعید آقاخانی، الناز حبیبی، بهزاد خلج و شبنم قربانی

جواد عزتی اولین تجربه کارگردانی‌اش را در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر پشت سر می‌گذارد و از این منظر یکی از اتفاقات جالب این جشنواره به حساب می‌آید. کامران حجازی مدیر تولید سریال «زخم کاری» که تهیه‌کنندگی آثاری چون «مرد بازنده» و «کت چرمی» را در کارنامه دارد در چهارمین همکاری مشترک با عزتی تهیه‌کننده فیلمش هم شده است.

داستان فیلم درباره دو دوست است که با سو استفاده از پول شرکتی که در آن کار می‌کنند، یک شبه از راه بازی پوکر به پول قابل توجهی می‌‌رسند اما در ادامه با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند و ...

فیلم تمساح خونی یک کمدی-اکشن است که اتفاقا با توجه به ژانر آن به خوبی از عهده اتفاقات رخ داده برآمده است، این گونه فیلم‌ها در تولیدات سالانه سینمای جهان هم نقش قابل توجهی دارند، اصطلاحا فیلم‌هایی هستند که ساخته شده‌اند تا مخاطب به سینما برود و واقعا 2 ساعت مفرح و جذاب را پشت سر بگذراند. 

اما مشکل بزرگ تمساح خونی این است که موقعیت‌های خنده دار آن واقعا شاید تا حدودی تکراری و کلیشه‌ای است علی الخصوص در مورد شخصیتی که خود جواد عزتی نقش آن را بر عهده داشته است ولی شخصیت عباس جمشیدی فر به مراتب جدیدتر و بامزه‌تر است.

احتمالا در اکران سال آینده سینمای ایران فروش قابل نوجهی خواهد داشت اما بسیار بعید است که به رکورد فسیل یا هتل حتی نزدیک هم شود.

تابستان همان سال / سودای سیمرغ

کارگردان: محمود کلاری
بازیگران: علی شادمان، مهران مدیری، فریبا نادری، سمیرا حسن پور، صابر ابر، پژمان بازغی، رایان سرلک، رونیکا بهرام ‌زاده

محمود کلاری سال گذشته و بعد از گذشت ۲۲ سال از ساخت آخرین فیلمش تصمیم گرفت تا سومین فیلم سینمایی خود با نام «همچون در یک آینه» را به تهیه‌کنندگی علی اوجی جلوی دوربین ببرد. این فیلم در سکوت خبری وارد مرحله تولید شد و برای حضور در بخش مسابقه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر از داستان و بازیگرانش رونمایی شد. فیلم جدید محمود کلاری به دلیل شباهت با آثار ناصر تقوایی به «تابستان همان سال» تغییر نام داد.

«تابستان همان سال» داستان پسر بچه هفت ساله‌ای است که پیش رمالی می‌رود تا دزد طلاهای عمه اش را از آینه شناسایی کند، عطا که هیچ تصوری از سرانجام آنچه در آن شرایط بر زبان می‌آورد ندارد، برای رهایی از آن وضعیت، هر آن‌چه از تعاریف عمه‌اش درباره شک و تردید او نسبت به دزدی داوود پسر عمه دیگرش شنیده بازگو می‌کند، غافل از آنکه این دروغ موجب عقوبتی دوراز انتظار برای کل خانواده می‌شود.

محمود کلاری که یکی از کاربلدترین فیلمبرداران سینمای ایران است متاسفانه در زمینه فیلمسازی چندان ذوق و قریحه ندارد و اگر چه در ایده فیلمنامه آن به نظر جذاب باشد اما در واقع فیلمی که ساخته شده است بسیار خسته کننده و خنثی است. پرداخت و فضاسازی فیلم ساده و تا حدودی باسمه‌ای و ساختگی است و اساسا داستانی که تعریف می‌شود و شکل روایت آن هیچ جذابیتی برای مخاطب به وجود نمی‌آورد.

شاید تنها نکته مثبت فیلم بازی بازیگران و علی الخصوص دو بازیگر کودک آن یعنی رایان سرلک و رونیکا بهرام ‌زاده است. دریغا که همکاری محمد کلاری با فیلمسازان شاخصی همچون مرحوم علی حاتمی، مسعود کیمیایی، ابراهیم حاتمی‌کیا، داریوش مهرجویی، اصغر فرهادی و ... چندان نمودی در کارگردانی خود او نداشته است.

بی بدن / نگاه نو

کارگردان: مرتضی علیزاده
بازیگران: الناز شاکردوست، سروش صحت، پژمان جمشیدی، گلاره عباسی، مینا وحید و نوید پورفرج

«بی بدن» فیلمی جنایی است که برخلاف ادعای سازندگانش، از یک پرونده معروف جنایی دهه ۹۰ الهام گرفته است؛ پرونده قتل غزاله شکور به دست آرمان عبدالعالی که چندین بار تا مرحله اجرای حکم رفت و برگشت. بر این اساس، غزاله شکور دختر ۱۹ ساله‌ای بود که روز ۱۲ اسفند سال ۱۳۹۲ به دست آرمان عبدالعالی کشته شد و جسدش هرگز پیدا نشد. 
روند طولانی رسیدگی به پرونده قتل غزاله شکور در نتیجه مفقودی جسد و همین‌طور صدور احکام متعدد اعدام و لغو در آخرین لحظات این پرونده را پیچیده کرد. عبدالعالی سرانجام در دادگاه مجرم شناخته و بامداد چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ به دار آویخته شد. از این پرونده به عنوان یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های جنایی ایران یاد می‌شود.

فیلم بی بدن تا حدود زیادی به داستانی که از آن الهام گرفته وفادار است و یک فیلم کاملا در تایید عفو و بخشش است اما مشکل اصلی فیلم این است که بر خلاف ظاهر آن یعنی فیلم جنایی، در واقع فیلم جنایی نیست و یکی از پایه‌های اصل ژانر جنایی یعنی حل رمز و راز جنایت توسط کارگاه یا بازپرس را ندارد، تا لحظه آخر هم راز جسد کشف نشده حل نشده دختر باقی می‌ماند.

از نکات قابل توجه در فیلم بی بدن بازی قابل توجه بازیگران آن و علی الخصوص الناز شاکر دوست و پژمان جمشیدی است. که اتفاقا هر دو سابقه حضور در فیلم‌های کمدی سینمای ایران دارند ولی در این فیلم جدی و تا حدود زیادی غم انگیز هم به خوبی از عهده نقش‌های خود برآمده‌اند. نکته دیگر آن این است که مرتضی علیزاده به عنوان کارگردان فیلم اول نمره قبولی را می‌گیرد.

پرواز ۱۷۵ / نگاه نو

کارگردان: محمدحسین حقیقت 
جعفر دهقان، رضا توکلی، اتابک نادری، اسماعیل خلج، ثریا قاسمی و جمشید هاشم پور

قصه فیلم «پرواز ۱۷۵» از آن‌جا آغاز می‌شود که کودکی جنوبی یک ماهی صید می‌کند. در داخل شکم این ماهی، انگشتری است که مشخص می‌شود به شهیدی مفقودالاثر تعلق دارد. در ادامه حوادثی رخ می‌دهد تا این انگشتر به دست مادر آن شهید که سال‌ها چشم‌به‌راه خبری از فرزندش است برسد و ...

واقعا درباره فیلمی چون پرواز 175 نمی‌توان زیاد نوشت چون تا حدی این فیلم ساده‌انگارانه و به شکل مبتدی است که از حیرت اصلی از این است که چنین فیلمی با بودجه نهادی از حوزه هنری چرا اصلا ساخته شده است؟ 

اگرچه تعداد زیادی از بازیگران پیشکسوت و حرفه‌ای سینمای ایران در این فیلم نقش آفرینی کرده‌اند ولی به دلیل فیلمنامه ضعیف و پرداخت مبتدیانه روایت داستان هیچ ارکانی از فیلم به چشم نمی‌آید. 

فقط یک پرسش بزرگ می‌ماند این فیلم‌ها چکونه بودجه می‌گیرند تا ساخته شوند که نه توشه‌ای برای این دنیا دارند و نه برای آن دنیا.

حاشیه‌ نگاری روز دوم در سینما رسانه

یکی از حاشیه‌های روز نخست جشنواره فجر که در سینمای مردمی کورش رقم خورد، صحبت‌های الناز شاکردوست درباره فیلم "بی‌بدن" بود. خبرگزاری ایرنا در مطلبی با انتقاد از الناز شاکرد دوست نوشت:

«نکته‌ای که در این میان به ذهن می‌رسد اینکه بسیار عجیب بود که شاکردوست برای نخستین سانس نمایش این فیلم، دست به چنین کاری زده است. چرا که نمایش فیلم وی، در روز دوم برج میلاد است و وی می‌تواند به مانند بازیگران دیگر، در برج حضور یافته و در نشست پرسش و پاسخ فیلم، تمام حرف‌هایش را به زبان بیاورد و اصلا نیازی به این کارهای عجیب نبود.

مورد بعدی به ادعای وی برمی‌گردد که عنوان کرد جشنواره حاضر به پذیرش وی و اصلا این جریان نیست درحالی‌که برای شاکردوست کارت جشنواره صادر شده که می‌تواند به تماشای تمام فیلم‌ها بنشیند. می‌تواند مقابل دوربین ده‌ها خبرگزاری و رسانه قرار بگیرد و حرف‌هایش را به زبان بیاورد. یا اگر نمی‌خواهد به تماشای تمام فیلم‌ها بنشیند، می‌تواند تنها در نمایش فیلم خود حضور داشته باشد و هر چه که می‌خواهد را در نشست رسانه‌ای فیلم خود بر زبان بیاورد.

بنابراین چنین واکنش عجیبی، مجموعه‌ای از سوالات را به ذهن متبادر می‌کند که اساسا چرا یک بازیگر نسبتا باسابقه باید دست به چنین کاری بزند؟ قطعا نخستین چیزی که به ذهن می‌رسد این است که وی از جانب برخی افراد پمپاژ می‌شود تا فروش فیلمش بیشتر شود. قطعا این مدل رفتار، در ادامه بر تعداد مخاطبان فیلم خواهد افزود.

 نمی‌توان از کم‌لطفی شاکردوست نسبت به بخش نگاه نو به سادگی عبور کرد. بسیاری از کارگردانان شاخص امروز سینمای ایران، نخستین‌بار در همین بخش نگاه نو مورد تجلیل قرار گرفتند و اگر ادعای خانم شاکردوست، نادیده انگاشتن فیلم باشد باید گفت که در بخش نگاه نو نیز بهترین فیلم و بهترین کارگردان انتخاب می‌شود که اگر بی‌بدن فیلم خوبی باشد، قطعا به حق خود خواهد رسید.

بنابراین خانم شاکردوست باید به این نکته مهم توجه داشته باشد که او یک بازیگر است و طبیعتا بی‌بدن، آخرین فعالیت سینمایی وی نخواهد بود. وی باید هشیارتر باشد تا در بازی گردانندگان قرار نگرفته و بتواند به صورت مستقل، تصمیمی‌گیری داشته باشد تا مسیر حرفه‌ای وی، کم‌حاشیه‌تر دنبال شود. اتفاقی که ایشان روز گذشته در پردیس کورش رقم زد، هیچ آورده‌ای را برای وی به ارمغان نداشته و نخواهد داشت.» 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رستمی: ایران اسلامی به حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است
اعتراف تازه رسانه‌های رسمی رژیم صهیونیستی درباره حمله ایران
۵ تکنیک [تست شده] برای تمیز کردن کیف چرم طبیعی و مصنوعی
سرمربی پرسپولیس جایگزین حمید مطهری در تیم ملی ؟
معلم‌های سلبریتی که نمی‌شناسید! +فیلم
کلاهبرداری اینترنتی خودش را خواننده سرشناس جا زد
دریافت هرگونه هدیه از سوی کارمندان دولت ممنوع
حادثه در ایستگاه راه‌آهن اهواز/ ۴ نفر مصدوم شدند
واکنش وزیر کشور به گزارش ادعایی درباره مرگ نیکا شاکرمی
افت ۳ هزار و ۹۰۲ واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
بیکاران به زودی از طریق سامانه‌ای شناسایی می‌شوند
طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد
اعلام جرم دادستانی علیه برخی فعالان رسانه‌ای درباره پرونده نیکا شاکرمی + جزئیات
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب +عکس
جزییاتی جدید از پرونده بابک زنجانی
بسته ویژه اینترنت رایگان برای معلمان
واکنش رهبرانقلاب به خیزش دانشجویی در جهان +فیلم
یحیی گل‌محمدی رفت تا فصل بعد؟
رهبر انقلاب: الگوهای جامعه معلمین باید به‌ عنوان قهرمان معرفی شوند +فیلم
۷ جاذبه دیدنی که شما را به سبزوار می‌کشاند
تنها مرکز چاپ نمایشگاهی در تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top